Banii

Banii, valori neobservate din mainile noastre

„Brandingul creste valoarea banilor” este un proiect realizat de cinci minti creatoare centrate pe valentele estetice ale banilor. El lanseaza o discutie virtuala larga privind contributia brandingului la progresul social. Proiectul propus vrea sa arate ca bancnotele pot fi prin ele insele niste obiecte de valoare in  portofelele noastre. „Noul Leu” (foto) este vziunea progresista despre viitor, plin de semnificatii.

„Valori neobservate din mainile noastre” este mai mult un proiect virtual. Nu critica si nu tinteste tiparirea bancnotelor. Este doar un exemplu de imaginatie si idei, care se poate aplica obiectelor „made in Romania”.

„Obiectivul nostru este, in primul rand, de a deschide discutia despre acele lucruri care pot primi o noua valoare pentru societate prin branding sau rebranding”, spune Daniel Gavrila, unul dintre initiatori.

Banii comunica

„Folosim banii fara sa ne gandim cum arata si ce spun ei despre noi”, explica strategii. Ei spun ca banii sunt unul dintre primele lucruri care comunica despre natiunea care ii foloseste. Ca obiect, ei sunt un produs si o declaratie voluntara, nu un dat predefinit si greu modificabil, precum peisajul sau trasaturile fizice. Proiectul propune de fapt o noua optica asupra lor, care sa ne inspire si care sa vorbeasca despre aspiratii, nevoi si chiar virtuti.

„Noul Leu” este o viziune despre viitor; este progresist, optimist, inteligent. Este modern, conceptual, colorat, estetic. In acelasi timp, este practic si sigur, plin de semnificatii, sincer si valoros.

„Romania are potential, poate face salturi si, adesea, arde etape”, sustin creatorii. Pornind de aici, proiectul propune doua concepte: „Romania in avangarda” si „Ieri si Azi, pentru Maine”.

De exemplu, „Romania an avangarda”, transforma personalitatile in embleme ale valorii. Acesta este un concept ilustrat cu personalitati, pentru ca exemplifica ideea de avangarda dincolo de orice dubiu. Au fost alesi patru avangardisti care au avut impact dincolo de granitele Romaniei prin operele sau descoperirile lor. Sunt exemple credibile si evidente pentru conceptul „Romania in avangarda”. Prin realizari, ei au plasat Romania inaintea timpului lor. Chiar daca vin din trecut, avangardistii exemplifica aspiratii si cate un mod de a gandi. Ei sunt Constantin Brancusi, Mircea Eliade, George Enescu si Traian Vuia.

Mai putin conventionala, componenta „Ieri si Azi, pentru Maine”, imbina elemente de arhitectura, care ilustreaza prezentul, realitatea si concretul in sinergie cu personaje de basm, care fac legatura cu domeniul imaginatiei si al aspirationalului.

Linia creativa se inspira din basmele romanesti si din arhitectura urbana contemporana. Aceasta componenta propune opozitii de tipul trecu-prezent, realitate-imaginatie, concret-aspirational. Primul termen din fiecare binom a fost reprezntat de cate un oras, precum Bucuresti, Timisoara, Cluj si Iasi. 

Cel de-al doilea termen este reprezentat de cate un personaj de basm: Fat-Frumos, Pasari-Lati-Lungila, Zana Zorilor, Sfarmă-Piatra.

Banii vorbesc

Proiectul de fata propune o redesenare a bancnotelor romanesti, astfel incat ele sa vorbeasca despre „aspiratiile si virtutile noastre”.  Creatorii considera ca aspiratiile unei natiuni pot fi mai relevante decat realitatea imediata.

Este un exercitiu de inspiratie si deschide o discutie. Proiectul porneste de la un lucru concret, banii, un dat reprezentativ modificabil care poate fi investit cu noi semnificatii si valori.

„De ce banii? Pentru ca banii sunt un artefact care apartine tuturor (ca si concept) si totusi nimănui. Ne sunt familiari tuturor, indiferent de varsta, sex, etnie, educatie, pregatire profesionala si clasa sociala. Chiar ne-am obisnuit cu prezenta lor fizica atat de mult, incat aproape ca le ignoram forma. Si adesea uitam ca sunt de fapt primul obiect tangibil purtator de mesaj cu care vin in contact strainii care viziteaza Romania. Banii, dincolo de un bon de valoare, prin designul lor transmit un mesaj. Banii nostri ar trebui sa exprime in mod constient si programat aspiratii, puncte tari si nevoi, care, in cele din urma sunt parte integranta din spiritul national”, spun creatotii.

Initiatorii sunt oameni de marketing si comunicare cu reputatie profesionala. Sorin Axinte, Daniel Gavrila, Bojan Spasic, Sorin Tranca si Ramona Sima se numesc format Patres, companie de strategie de brand din cadrul International Marketing and Sales Group (IMSG) Bucharest.