CFR Calatori ar trebui sa investeasca 500 mil. euro anual numai in material rulant

CFR Calatori ar trebui sa investeasca 500 mil. euro anual numai in material rulant

Valoarea totala a investitiilor in material rulant pentru calatori nu a depasit 100 milioane de euro, anul trecut, reiese din documentul de fundamentare al bugetului de stat, adica de cinci ori mai putin fata de necesarul in acest sector. Reprezentantii din industrie spun ca, in urmatorii zece ani, statul ar trebui sa se concentreze pe investitiile din segmental feroviar, numai pentru material rulant de calatori fiind necesari aproximatov 500 milioane de euro annual.
„In 2009, s-au achizitionat doua locomotive si 35 de vagoane noi si s-au modernizat alte 86 de vagoane. In total, suma investita de CFR Calatori nu depaseste 100 milioane de euro. Insuficient, daca ne dorim ca Romania sa se compare cu tari precum Franta, Italia sau Spania, din acest punct de vedere”, a spus pentru BaniiNostri.ro Stefan Roseanu, secretar general al Asociatiei Industriei Feroviare. El a explicat ca sumele necesare ar trebui sa se situeze, anual, in jurul a 500 miliane de euro.
„Din ianuarie 2010, transportul feroviar de calatori a inceput sa se liberalizeze la nivel European. In mod normal, in viitorul apropiat, operatori din alte tari pot veni in Romania sa concureze cu CFR Calatori, care acopera in prezent peste 90% din piata”, a explicat Roseanu.
Pe de alta parte, producatori locali, care lucreaza constant cu CFR Calatori, precum Astra Vagoane Calatori Arad, Atelierele Grivita, Remar 16 Februarie sau Remar Pascani vor fi incurajati sa-si dezvolte afacerile si sa investeasca pe piata romaneasca.
Spre finele anului trecut, Valer Blidar, proprietarul Astra Vagoane Calatori, a propus programul Rabla pentru vagoane, prin care CFR Calatori ar putea cumpara vagoane noi in loc sa le modernizeze pe cele vechi. Acest program nu a fost inca aplicat, iar surse din Ministerul Transporturilor sustin ca este putin probabil sa se aplice anul acesta, in conditiile in care nu a fost nici macar schitat.
Potrivit acestora, compania controlata de Blidar va incheia, in urmatoarea perioada, un contract prin care ar urma sa livreze 400 de vagoane catre CFR Calatori, in urmatorii patru ani. Valorea lor va depasi 200 milioane de euro.
Potrivit lui Roseanu, Romania ar trebui sa urmeze exemplul Poloniei si Cehiei care au atras finantare europeana pentru achizitia de material rulant.
De altfel, tara noastra sta foarte prost si la capitolul infrastructura feroviara, in prezent viteza maxima care poate fi suportata pe liniile locale fiind de 160 km/oră.